50g jäst
5dl ljummet vatten
12dl vetemjöl
1tsk salt
olivolja
1 rödlök
2 msk gourmetsalt


Så här gör du:

Smula ned jästen i en degbunke. Rör ut den i lite av vattnet och tillsätt därefter resten mängd.

Häll i hälften av mjölet, tillsätt saltet och rör smidigt.

Tillsätt resten av mjölet coh knåda till en smidig deg. Om degen är kladdig kan du tillsätta lite mer mjöl.

Häll 2msk olivolja i en bunke och rör runt degen i oljan. Täck över och låt jäsa på dragfri plats ca 1 timme.

Skala och skiva löken tunt.

Smörj/olja in en lågpanna. Lägg över den jästa degen i lågpannan och tryck ut den så att den täcker hela ytan.

Pensla degen med olivolja, tryck ner lökringarna och strö över salt.

Låt jäsa övertäckt i yttliggare 40 min. Sätt ugen på 225 grader.

Grädda mitt i ugnen i 20 - 25 minuter.



Detta bakade jag ígår och det blev jätte gott och snart ska jag hem till mamma så nu ska jag nog gå ut lite.
Glad 1 maj eller vad man säger ;)